onsdag 26 december 2018

Jul i vårt hus.





See the source image
















Ja, nu är julen så gott som avklarad. Vi har våra traditioner som nog är mest svenska. Knoddan är ju halvsvensk så det känns rätt. Viktigt att hon håller det tillsammans med språket vid liv.

Granen tar vi in 12 dagar innan jul men det tror jag är engelskt fast en massa galningar här tar in den alldeles för tidigt t om innan december! Sedan ska den väl ut 12 dagar efter jul men vår åker ner i dag ljusslingan har gått sönder och det blir trist när den inte lyser. Klapparna öppnar vi på julafton efter svensk julmat, gör skinkan a la Kajsa Warg så god. I år var jag himla glad jag fått tag i julmust för knappt 50 öre en och en halv liter flaskan online, så det blev 12 flaskor, så gott! Sedan hittade jag ett annat ställe online så vi kunde beställa svenskt godis speciellt var skumtomtarna en hit. De hade gjort ett fel så jag fick samma order fördubblad vilket ju var en riktig julklapp!

Men och det finns ett men jul för min del blev lite jobbig då jag är så förkyld. Knoddan kom hem från skolan med en skolförkylning och jag som inte var förkyld på över ett år åkte på den men man överlever. Knoddan var nöjd med paketen tomten kommit men vi överdriver inte med alltför dyra och för många presenter. Men alla var nöjda med de det fått vi får ju mycket från släkt och vänner i Sverige och det är extra kul lika så som det är att ge.

I övrigt ahr det nog gått på halvfart fast vi har hunnit med allt man bör fast jag hade planerat göra julgodis och det enda som blev gjort var saffrans fudge. Men ikväll slänger vi ihop en fruktsallad till Knoddans favorit och mitt tv-program Crystal Maze. Ska också göra en tårta men den spar jag till nyår!

God fortsättning!





Inga kommentarer: