tisdag 16 november 2010

God Jul!!?

I dag har kylan verkligen kommit till Hull för det var frost i morse! Dock är det ännu grönt på många buskar och träd och kommer vara så långt in i vintern. Det var riktigt skönt öppna fönstret och andas in den krispa kalla luften för det är sällan den låter sig inandas här! England är när det kommer till vinter har jag märkt efter min tid här en total flopp!! Oftats är det rått och fuktigt. Kyla, ja visst med otrevlig sådan inte den där friska kalla örfilen vi får i Sverige. Ni VET inte hur lyckliga ni är!!

Vad kommer med kyla som ett paket på posten?? Jo, julskyltningen!! Här är kommersen i full gång och varit så sedan de sista arteraljerna för Halloween plockats ner i affärerna. Jag håller på bli tokig har jag fel när jag tänker att jul ska vara gemenskap,glögg, ful tomte, samvaro och så klart gåvor men mer att man ger något inte vad man ger. Jag blir galen över all kommers som säger vad jag ska köpa! Jag tycker det roliga med julklappar är att ge något man själv tycker passar personen eller något man gillar som en god bok man läst och vill dela med sig av. Fast å andra sidan kan jag gott tänka mig en jul utan klappar bara god julmat. vänner och familj och Karl-Bertil så klart!

Här i England anser jag det totalt gått överstyr då julen oftas porträtteras som en stor fest men å andra sidan som vilken fest som helst. Inget fel med det antar jag men måste vi kvinnor köpa glitter till klänning och sminka upp oss till max? Bilder i reklamfilmerna visar mer snö än i Sverige en normaljul, mysiga hus, jo visst, hejsan vi bor ju alla i lådor här!

 Kvinnor som springer till festen på snöbelagda gator i höga klackar och aftonklänning, stackarna fryser väl och önskar sig nog en jacka i julklapp!! Måste mor/farföräldrar köpa kapitalvaror för att se ett leende på barnbarnens läppar??

Sedan är det som alltid könsrollsbestämt....Kvinna, för böveln var i köket!! Kolla bara denna hemska reklamfilm...



Jaha, mammor ska gå dit köpa deras frysta mat som smakar hemskt, duka upp en buffe, dansa lite cancan och voila julstämning....NOT!!

Nej, jag drömmer om en jul hemma!!

God Jul!!

5 kommentarer:

Malin sa...

Hehe, jo till viss del förstår jag hur du känner - men å andra sidan kan jag sakna att här inte finns något Iceland med Baileys dome gateau och annat mums! En gammal Vienetta är liksom inte lika festligt ;) Vi kanske borde byta..? (plats alltså, inte make ;))

Anonym sa...

Hahaha vilken underbar reklamfilm

Anonym sa...

Va? aha jag kan lämna kommentarer om jag är anonym. Spännande...Jag är impad att ni redan har en gran i Hull.

Anonym sa...

När det väl funkar att kommentera så tänker jag passa på att säga att ni ska fortsätta kämpa du och Norman. Jag tror att ett tu tre kommer det en Knoddan. Kjempeklem!

sophie sa...

Tack anonym lustigt jag tror också det kommer hända lite huxflux! Malin,hehehe jag få väl hyra ut mitt hem och fixa tursit resor till Iceland!! Tack för alla kommentarer!!!