fredag 26 oktober 2012

Majonäs!

Livet med Knoddan är alltid full rulle men också precis jämt helt underbart. Att ha en tvåspråkig dotter bjuder på kanske än mer "prat" än med en enspråkig knodd!?!?! Jag är full av beundran över Knoddans språkbruk. Hon kom ju hem i mars 2011 så på kort tid har hon läst sig behärska svenska och pratar ibland som en riktig söderböna!! Det engelska språket har kommit lite i andra hand men nu är hon helt på det klara med att hon är tvåspråkig och byter lätt emellan språken. Men nog är svenskan första språket och det språk som hon utgår att alla, ja precis alla talar.

När hon pratar engelska med pappa blir jag mummy när hon pratar svenska är jag mamma. Lustig nog är pappa alltid pappa! Hon sjunger gärna både på svenska och engelska och det blir i bussen folket i Hull får njuta skönsång.

I dag var vi i stan och på bussen tittade hon på mig och sa "lilla mamma majonäs"! Så klart blev jag överlycklig aldrig har jag fått bli kallad det och aldrig kännt mig så stolt att bli kallad majonäs!! Det ordet verkar vara en klar favorit i det svenska språket. Hon gillar äta majonäs och mycket är mjukt som majonäs eller gott som majonäs! När jag i går kom upp på övervåningen och hon kom efter hörde jag henne när hon gått in i sitt rum, säga fantastiskt men det blev lite  mer åt fantaschtick hållet. Innan vi skulle gå ner och jag gick till henne hörde jag henne säga klart och tydligt...ja det här är fantastiskt! Jag fick aldrig veta vad det var som var fantastiskt men jag antar det var något med majonäs!



4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter fantastiskt med hennes tvåspråkighet, bra för henne.

/Trångsundsbon

Sophie sa...

Ja det är ju bra när många vänner och familj är i sverige! Trevlig helg!

Anonym sa...

Halloj!

En kusin till mig ska åka till Chesterfield över jul. Vad brukar du sakna från det svenska julbordet? Vad bör hon ta med sig som är typiskt svenskt och lätt att "släpa" på?

Själv åker jag till Motala över jul, det blir nästa resa, lite skillnad mot Korea.

/Trångsundsbon

Sophie sa...

Lite pepparkakor gillas av alla! Hoppas allt e bra!