måndag 7 juli 2014

Uniform på!

Allt har varit lite hit och dit den senaste tiden både väder och allt annat. Mycket har rört sig om skolstarten i september. Knoddan är taggad och den 16 denna månad ska hon gå en halv provdag vi ska lämna henne 8,40 och hämta 11,30 då vi ska äta lunch tillsammans på skolan. Jag fattar inte varför man lägger denna dag så långt innan man börjar skolan varför inte köra en vecka första veckan lite halvdag. Nej hon börjar med 8.35 till 15.00 när hon väl börjar. Jag fattar inget när det gäller den engelska skolan alls.

Sedan detta med uniform tyvärr tror jag inte som många verkar tro att det ett botemedel mot mobbing. Skolan hon börjar på har rött som färg andra brukar ha blått. Så det blir gråa brallor, kjol, klänning, vita tröjor och röd kofta och collage tröja. Man köper det själv men kan köpa tröja med skolans logo men de är ganska dyra. Sedan kan man inte ha vilka skor som helst och man ska ha ett par speciella inneskor också. När jag ser lite äldre tonåringar som har sin uniform och hur de försöker ändra det de kan hur de ser ut för att visa vilka de är inbefrias min känsla att uniform är fel!

De verkar som uniformen inte är sig lik utan det finns variationer t ex så kan kjolen ha veck eller inte. Klänningen har många olika utseenden jag trodde att uniform var just uniform och ingen plats för variationer!?!?! Jag har försökt fråga folk men ingen vet och inte heller maken som ändå haft tre barn i skolan tidigare. Men jag började prata med en tant på bussen av alla ställena och fick veta att det är färgen i detta fall grått och rött som är det viktiga!!!

Knoddan passar på att njuta av att vara hemmabarn. Snart börjar allvaret...

Inga kommentarer: