onsdag 15 december 2010

Trott eller ej......



I går var det sista tisdagen med kyrkans loppis, nu stängs den fram till 11 januari 2011. Skönt tycker jag som jag tidigare nämnt är loppisen topp men det övriga inte så topp! Jag har verkligen fått tänka till om detta med organiserad religion och jag har kommit fram till det är inte min bag!! Missförstå mig rätt jag TROR för fullt på en massa saker men denna självuppoffrande mentalitet som råder där i kyrkan kan jag inte tåla. Igår var det lite kul när prästen kom med sin mycket yngre fru. Tanterna i kyrkan kan inte se något fel med honom och svärmar runt honom som bin runt honung!

Vi brukar alltid ha en liten buffe för oss som jobbar där och för kunderna sista tisdagen innan juluppehållet och det är vi som ska betala det, vilket jag tycker är lite fel. Men denna gång hade prästen bekostat det och hans mycket yngre fru satt i ett rum och fixade mackorna! Kul att se att han är prismedveten och köpt allt i den så kallade ekonomiska linjen typ svenska blåvita varor!! Men det är väl tanken som räknas. Men tanterna var överväldigade och oroade sig över den höga kostnaden (?) han lagt ut!! Missförstå mig rätt igen, det var gott och hungern är som sagt den bästa kryddan!

Vi brukar också få besök av en skolklass som sjunger julsånger medan vi äter!! Men de kunde inte komma så prästen ville vi skulle sjunga lite julpsalmer själva. Vi satt vi olika bord och alla bord fick sjunga en vers på en julpsalm.

Sedan tyckte prästen men inte jag, att mitt bord skulle sjunga en svensk julpsalm. Men då jag är den enda som behärskar detta ädla språk blir det ju endast jag som sjunger! Jag genomgick en sekundlång kris, vad ska jag sjunga , vill jag sjunga, religon är opium för folket bland annat flög genom mitt huvud!!

Men med en 2årig dramautbildning i ryggen samt en omtänksam natur bestämde jag mig...the show must go on!!! Så jag klämde i för full hals med.......
Nu är det jul igen, nu är det jul igen och julen varar än till påska etc hela första versen klingade ut över den lilla försalingssalen. Folk såg glatt förvånade ut vid ljudet av min skönsång och julens glad budskap som jag bjöd på!!

När prästens mycket yngre fru frågade om det var en typisk svensk julpsalms sa jag..Yes, it is we always sing it, it is very important!!
Mannen med de gröna fingrarna, Maurice frågade om jag kunde lära honom lite svenska, jag sa det kan jag göra har t om en annan svensk julpsalm jag kan lära er.....

Små grodorna, små grodorna är lustiga att se.....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha underbar psalm Sophie. Nästa gång kan du väl dra någon extrem fräckis..kul om prästen lär sig "psalmerna" och drar dem vid sitt kommande besök i Sverige, hehe.

Cheers Jåååhan

sophie sa...

Jag gör mitt bästa! Ska sprida den svenska gospeln hehehehe!!

FIA sa...

"VI TAR ETT RUS"
(Melodi: Nu ha vi ljus här i vårt hus)

Vi tar ett rus
här i vårt hus
Helan är kommen,
hoppfalleralla.
Julen är här
julgrisen är
full som ett bär.
Hej nu brinner all juleljusen
tomten och Lucia är på snusen,
Fallleralla, falleralla,
Fallerallalleralla...."

*hick!*

sophie sa...

Tack Fia skall absolut inlämma den!! Låter väldigt psalmlik hehehehe!!

FIA sa...

Sjung den väldigt l-å-n-g-s-a-m-t och med darr på stämman så tror t.o.m. ärkebiskopen av Canterbury att det är en svensk julpsalm framförd på traditionellt vis...

Falleralla..Falleralla! :D

Kim sa...

Ha ha ha, du är då för rolig Sophie! Kram på dig!