söndag 24 juni 2012

Filmtajm!


En bra sak är att när syrran är här har jag en like som jag kan frossa i skräckfilmer med! Varje kväll har vi klämt minst en horror!! I går kväll ville syrran se den amerikansak varianten av "Män som hatar kvinnor" och vilken skitfilm det var!! Den svenska dvs originalet är ju helt toppenbra, bra regi och bra skådisar!!

Nej detta var skit från början till slut det förvånar väl ingen (svensk) att vissa utlänningar läs amerikanare inte kan läsa textremsa. Så vad gör man ju man gör sin egen version så klart och väntar vi inte alla (svenskar) på en svensk version av Grease, Titanic eller varför inte James Bond. Här fick vi ju se Daniel Craig som Mikael Blomkvist. Nu tycker jag inte Herr Craig är en så bra skådis men här var inte ens halvbra j*vligt irriterande speciellt när han envisades med att kalla Lisbeth för Lisbethhhh och sig själv som Mikal Blömkvist!! Jag är hundra procent säker på att Stieg Larsson skrattar gott i sin himmel!

Vi tyckte allför mycket fattades och var hafsigt gjort de råa våldsscenerna var tydligt anpassad till "känslig" amerikans publik. Bara iden ta bort den sträva och läskiga titeln visar ju på att man fegar över en viktig fråga!! Den styrka jag såg hos Lisbeth Salander i den svenska filmen och i boken fanns inte här alls!

Sedan ja nu tar jag bara upp två irriterande saker för jag orkar inte tänka eller skriva mer om denna kalkon. I den svenska filmen fick jag inte känsla av att Blomkvist var på ön i många långa månader men här pendlade det på vad som verkade en dag från snö på marken till träd fulla med gröna blad! Sedan en himla massa produktplacering, efter ett tag satt syrran och jag och jämförde hur många Epson, Apple och SJ vi sett!!

Så se inte skiten se originalet och för allt i världen rekomendera den svenska versionen med text till ev utländska vänner. Det enda syrran och jag kunde konstatera är att de amerikaner som besöker Sverige kommer att åka en massa med SJ och det unnar vi så klart SJ!!!

Inga kommentarer: