tisdag 11 december 2012

Systrar och bröder....

I oktober åkte vi ju en hem en vända och som vanligt tog vi tåget. Vi gick på tåget här i Hull för att det skulle ta oss till Manchester flygplats. Vi valde att sitta som vanligt var det finns extra utrymme. Det är vid toan vilket kan vara praktiskt när man har liten Knodda det är även där man kan ha rullstol, barnvagn och cyklar. Det är bord och tre fåtöljer och som sagt mycket utrymme. Man kan ha sina väskor under bordet. Jag tycker i alla fall det är de bästa platserna.

Det kom på en familj  som jag kan tänka var från något arabiskt land, mamma och pappa och två barn. De hade en "dragkärra" med några kartonger och då vi satt var det finns mycket plats var det ju naturligt att de skull ställa sin kärra där. Vilket mannen gjorde, då hände något som jag både fann ganska fantastiskt och något jag funderat på mycket. Mannen sa leende till mig på engelska - Kära syster skulle ni kunna vara snäll och hålla ett öga på min kärra? Jag sa, självklart, jag skulle gjort det för vem som helst!

Att bli kallad syster kändes riktigt fint tänk om vi kallade alla medmänniskor syster och bror!? Först och främst skulle ens släkt utökas ofattbart mycket och skulle vi verkligen var otrevliga mot varandra....
Skulle vi knuffa oss före i tunnelbanan eller mobba syster och bror eller skulle vi slå dem på käften OCH skulle vi starta ett krig mot våra syskon???

Jag vet inte men för ett liten ögonblick var jag någons syster på tåget från Hull till Manchester och på samma tåg satt min bror!

Inga kommentarer: