lördag 11 september 2010

Adoptera i England

När jag bott här ett tag med min make  kom tanken upp på att adoptera ett barn, när jag sedan hörde att det bara här i Hull är ca 70 barn varje år som väntar på adoption, så var det bara att tuta och köra! Det var dags att vi blev en trio!!

Maken har redan tre vuxna söner och fem barnbarn. Men jag ville ju bli mamma innan jag blev plastfarmor/styvmamma!! Av makens barnbarn kallas jag Nanna Sophie men jag vill även kallas Mamma Sophie!

Vi kontaktade kommunen och fick lämna en intresseansökan. Det första som hände var att vi fick ett besök en socialarbetare som tog lite uppgifter, lärde känna oss lite och helt enkelt kollade vilka vi var!! Vi blev godkända och det har väl fram till idag tagit ca 18-22 månader plus. Vi har gått kurser, svarat på miljoner frågor, berättat om allt vi varit med om våra åsikter mm mm. Det har varit jobbigt men också givande så i februari i år fick vi träffa panelen och fick ett JA!
Vi blev då (blivande) adoptivföräldrar!!

Processen här är nog annorlunda dels är vi äldre jag 46 maken 52 och det har inte varit något hinder, ej heller vikt som jag vet kan ställa till problem. Sedan betalar vi endast för poliskontroll samt läkarundersökning. Vi har kollats och kollats och åter kollats, familj och vänner har lämnat referenser och intervjuvats. Jag är nöjd med vår socialarbetare som är trevlig, go och glad, lätt att umgås med samt mycket kunning. Vi har fått lämna lite önskemål ang kön och ålder men som vid vanlig graviditet kan man ju inte "välja",  vi sa gärna flicka under tre år.

Vi har nu träffat socialarbetaren och familjefinnaren för en liten flicka och vi ska träffa dem igen i slutet av september. De var nöjda med första besöket som var väldigt nervöst för oss. När de kommer i september igen ska vi få se en dvd samt bilder på den lilla!

Så nu hoppas jag september går fort och det snart är den 28e!!
Kram!


2 kommentarer:

Sandra Shilling sa...

Hej Sophie,

Va kul att du startat en blogg. Ska bli roligt att läsa om hur det går för er med den lilla sen =) Hoppas allt är bra med er!

Kram Sandra

Sophie sa...

Hej Sandra och välkommen hit! Jättekul du vill hänga med här! Ha det gott och kram, Sophie