onsdag 22 september 2010

Ett telefonsamtal betyder så mycket.


Nästan varje dag ja praktiskt VARJE dag pratar jag i telefon med lillasyster. Vi kan stöta och blöta det mesta ta del av varandras liv samt lösa en del världsproblem, ja då menar jag vår värld! Det betyder mycket att kunna prata med lillasyster höra att Sverige klarar sig utan mig samt att lillasyster sköter sig!! Här i England har jag märkt man svarar i telefonen med ett glatt (?) klingande HELLO.  Varför kan man då inte som i Sverige svara med sitt namn här med? Annat är det om man ringer en myndighet, arbetsplats eller dylikt då kommer oftast en lång välkomst hälsning. 
Jag har gjort en liten helt ovetenskaplig undersökning genom att svara med mitt namn , vårt efternamn eller genom att säga The Lill household. Detta har resulterat i att jag varje gång fått tillägga ett HELLO då det oftast blivit tyst i luren!

Denna undersökning har dock underminerats av dessa otaliga telefonförsäljare som ringer nästan varje dag. Ett sådant samtal går ofta till så här: Jag svarar och det är tyst i luren men sedan kommer en röst som säger just det HELLO. Detta följs av May I speak to Mrs Lill,  "Yes this is her", How are you today? Denna fråga får mig oftas helt ur fattning ska jag vara den ärliga mäniska jag är och säga "Well today I feel angry as I banged my big toe this morning on the table leg and then I just got a bill in the post and now I got a headache too." Nej det går man väl inte utan det blir "Very well thank you!"
Det är då telefonförsäljaren ser sin chans att tala om för mig att jag behöver nytt kök, nytt mobilkontrakt då han vill ge mig en gratis mobil etc etc, listan kan bli lång vad jag tydligen går miste om!
Det enda jag kan säga om detta är att i dessa fall betyder ett telefonsamtal inte alls så mycket !!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken gullig bild du hittat!

/Trångsundsbon

Sophie sa...

Visst är den kul!