söndag 19 september 2010

Regning söndag bjuder på god mat!

I dag är det regnigt och det känns riktigt trist. Maken jobbar skulle slutat kl 14 men då personal inte dykt upp får han jobba till kl 18! Jag hade planerat stå för söndagsmiddagen idag, maken brukar oftas laga mat. Det har varit riktigt bekvämt men nu på senaste tiden känner jag att jag också vill laga mer mat, hittills har jag mest bakat samt syltat. Det har också att göra med Knoddan, jag vill laga god näringsriktig mat, vilket maken också gör, men han är ju ofta på jobbet och jobbar oregelbundet. Knoddan behöver ju mer regelbundna mattider och så vill jag hon ska få ta del i matlagning, se vart mat kommer ifrån hur man lagar och få hjälpa till. Adopterade barn kan ofta ha ett komplicerat förhållande till mat.
Sedan tycker jag att man inte alltid ger barn så bra mat här ofta snabbmat. Jag kan förstå att tiden inte alltid räcker till men jag vill ge mitt barn annan sorts mat, gärna svenskinspirerat. Knoddan kommer ju även ha en pappa som gör världens bästa curry och stew mm. Sedan ser jag verkligen framemot att baka med Knoddan jag älskar att baka så det vill jag dela med henne!!

Mitt första försök att göra en tarte tain.

Idag kommer jag att laga middag och det blir köttbullar, visserligen färdigköpta MEN svenska! Hemmagjort potatismos och svampsås, självodlat och hemgjort rödavinbärsgele samt givetvis min ljuvligt doftande tarte tain med vanijlisås.



Ibland blir man overkligt lycklig som när man hittar svenska köttbullar man laddar frysen till fullo och då kan man bara säga, tack mamma Scan!!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Tja!

Vad är stew för maträtt eller är det en maträtt överhuvudtaget?

I dag har jag röstat,det var inget lätt val. Bägge blocken har bra och mindre bra saker. Men nu är det i alla fall överstökat. Och jag är övertygad om att Alfons Åberg/Freddeponken fortsätter att styra i Sverige. Alltså blir det inget spännande val.

/Trångsundsbon

Sophie sa...

Hejsan, ja stew är typ gryta tillagas i tryckkokare med kött och en massa rotfrukter. Gott så här när det börjar bli kyligt ute. Här äter vi det med dumplings en slags degig liten bulle man gräddar först för att sedan lägga i grytan strax innan man serverar! Jag lovar det är gott!!