torsdag 23 september 2010

Mannen med den blå väskan.


I dag åkte jag tidigt till stan för att posta i väg lite jag sålt på Ebay. Posten här öppnar redan klockan 9 och om jag går till posten i gamla stan slipper jag köer! Så sagt och gjort jag fick iväg mina paket och behövde inte ens stå i någon kö alls, för postkassören som jag noterade hette Robert stod redo!
På vägen därifrån gick jag genom stan och tänkte jag skulle ta lite vardagsbilder från Hull till bloggen. Tyckte dock det mesta såg trist ut bland annat då det var så lite folk i rörelse. I den del av stan vi kallar gamla stan finns mest museer och kontor.

Här ovan ser ni en bild som gick ifrån vara en vanlig bild till en liten historia. Denna bild visar Whitefriargate, som här alltid av någon anledning uttalas som Whitefrygate! Så uttalar man det som det låter vet alla att man inte är en äkta Hulligan (?)! Denna gågata leder in till city center och man ser långt där framme Victoria square.

Men alltså åter till denna bild och mannen med den blå väskan som kom infarande in i min bild och med bestämda steg gick emot affären ni ser till höger. Den affär är en sk charity shop en välgörenhets affär där second hand kläder, saker och möbler säljs till förmån för någon välgörenhetsorganisation, puh vilket långt ord det blev!

Även jag gick in där just efter att mannen med den blå väskan gått in för man kan göra fynd i dessa affärer. Så medan jag tittade mig runt blev jag vittne till detta: Mannen med den blå väskan sprang omkring och frågade personalen högt " Slips, har ni slipsar, vart har ni slipsarna?" Damen pekade vart han kunde titta. Mannen med den blå väskan måste haft syn som en hök, han såg den SLIPSEN och var snabbt framme och grabbade tag i den. Han betalade vid kassan och frågade om det var ok han betalade med mynt vilket var ok då den kosta 49 pence, ca 5.40 kr.
Mannen med den blå väskan ställde då väskan ifrån sig tog av sig rock och kavaj vek upp kragen på skjortan och knyt en stilig slipsknut. Han förklarade för oss dvs mig och de tre andra kunderna samt damerna i kassan: "Ja, det är inte klokt här sitter jag på tåget till Hull för ett möte och så kommer jag på att jag inte har en slips med mig hahaha!"

Jag log för mig själv och gick ut ur affären för att fortsätta min shoppingtur och jag undrar än...Vad hade mannen egentligen  i sin blå väska för om han glömt sin slips vad hade han då inte glömt och vad förvarande han i sin stora blåa väska?

Inga kommentarer: