tisdag 30 augusti 2011

Byssan lull....

Sedan senaste inlägget har jag både hunnit baka bullar och göra en egen pizza! Knoddan och jag tog en sovstund på dagen i går och sov lite över en timme. Det gjorde gott!! Enerign laddades på!!

Jag brukar sjunga för Knoddan när hon lägger sig ofta blir det "Vyssan lull" men jag kan bara första versen. Den är ju så sorligt vacker så jag letade på nätet efter text och fann att den var skriven av vår store Evert Taube! Men där heter den Byssan lull och texten är så vacker. Inte konstigt Knoddan gillar den så mycket. Hittade denna lite udda sidan på you tube med min favvo Peter Le Marc som gör en så vacker och trollbinande version. Knoddan och jag satt och lyssna och hon var helt uppslukad. Den tjejen har smak!!

Vyssan lull, koka kittelen full.

Det kommer tre vandringsmän på vägen.

Den ena han är halt,

den andra han är blind,

och den tredje har trasiga kläder.



Vyssan lull, koka kittelen full,

på himmelen vandra tre stjärnor.

Den ene är så vit,

den andra är så röd,

den tredje är månen den gula.



Vyssan lull, koka kittelen full,

där blåser tre vindar på haven.

På Stora Ocean,

på Lilla Skagerack,

och långt upp i Bottniska viken.



Vyssan lull, koka kittelen full,

där segla tre skutor på vågen.

Den första är en bark,

den andra är en brigg,

den tredje har så trasiga segel.



Vyssan lull, koka kittelen full,

sjökistan har trenne figurer.

Den första är vår tro,

den andra är vårt hopp,

den tredje är kärleken den röda.



Vyssan lull, koka kittelen full,

tre äro tingen de goda.

Den förste är Gud Far,

den andre är hans Son,

den tredje är god Jungfru Maria.


 


Inga kommentarer: