söndag 28 augusti 2011

Hur ska jag hinna............!!?

Ibland blir jag sååå stressad  över allt jag skall hinna göra! Nu medelade maken häromdagen att han kommer jobba åtta dagar på raken...härligt då blir det upp till mig sköta allt precis allt här på hemmafronten. Livet med Knoddan är underbart missförstå mig rätt men det är också det jobbigaste!! Klart alla vi föräldrar har det stressigt och jobbigt men ibland kan jag undra om det var en bra ide bli mamma vid 47års ålder!! Men väntar man på något gott väntar man inte för länge men det är klart jobbigare vara äldre mamma men också så mycket bättre på många sätt.

Jag har tagit upp det förr att jag finner detta med fixa mat till Knoddan jobbigt  då jag känner press att ge "rätt" mat. Jag lagar väldigt lite mat sedan jag flyttade till England maken gillar laga mat så jag har liksom blivit utsluten från köket. De gånger jag lagat mat, ofta svenskt har maken varit lagom imponerad så jag la av. Nu lagar jag bara mat till oss tjejer. Men jag har jättesvårt hitta en bra meny för lillan. Här verkar barn bara äta pasta med tomatsås all färdig barnmat är nästan alltid pastabaserad. När Knoddan var liten köpte jag lite burkar och annan färdig mat hittade aldrig t ex fiskrätter!!! Men då jag gillar fisk äter vi mycket av det nu. Men ändå jag kämpar på som fasiken för att ge henne rätt och bra mat!!

Det finns ingen tid till mig numera och då maken jobbar 12 timmarspass och som nu åtta dagar på raken lär det inte bli mycket av det de närmaste dagarna! Men jag är dock stolt jag hann, med en Knodda i hälarna, städa badrummet, dammsuga uppe och nere samt nu köra tvätten innan klockan nio i morse!! Jag vill så gärna baka bullar och göra en hemmagjord pizza för det vill jag ha!!! MEN MEN det för väl vänta........

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som du ställer högra krav på dig själv angående Knoddans mat. Släpp kraven och ge henne det du själv äter. Jag är säker på att du ger henne bra mat, så försök slappna av lite när det gäller matfronten. Alla föräldrar gör fel ibland, medvetet eller omedvetet. Det är väl som Patti Smith sa i en intervju, världens svåraste yrke, yrket mamma. Själv väntar jag på min mat i ugnen, en vegetarisk lasagne. Och nej jag har inte blivit vegetarian men ibland är det gott med den typen av mat.

sophie sa...

Låter bra tror jag blir stressad och rädd för att göra "fel" då vi har dessa adoptionstanter som kommer så ofta men snart är det slut med det. Tack för råd!

Kimster sa...

Du får inte ställa för höga krav på dig själv gumman. Om det blir burkmat eller färdiglagat en dag (eller flera) så är det inget Knoddan mår dåligt av. Jag vågar påstå att även om så var fallet, så skulle Knoddans matvanor ändå vara sjuhundra gånger bättre än de flesta barns!

Och något annat som jag märkt att folk börjat rynka på näsan åt är rester (inget jag sett här men kom att tänka på det när vi pratade mat). När jag var barn blev det rester åtminstone en gång i veckan, inget fel i det. Så det är ett tips (om du inte redan gör det). Dagens middag blir en utmärkt lunch dagen därpå. Eller frys in i portionsstorlekar så slipper du laga mat överhuvudtaget en eller ett par gånger i veckan.

Simma lugnt och ta hand om er!

Kim

sophie sa...

Tack Kim jag tar till mig alla råd! Kram