fredag 11 mars 2011

Baka kaka...

I dag bakade jag också en kaka, en engelsk klassiker...Victoria Sponge! Ovanligt lätt och det blev riktigt lyckat!!

Här är receptet

100g margarin
100g strösocker
2 ägg
100g mjöl
(Här använder vi mjöl som redan har bakpulver i så det får man lägga till när man använder vanligt mjöl. Hur mycket kan man nog kolla i ett recept för "svensk" sockerkaka)

Ugn 180 grader

Blanda ihop margarin och socker tills det blir krämigt
Slå i äggen ett i taget, rör ihop
Vänd ner mjölet

Jag smörade en lite mindre rund form och sedan hade störsocker istället för ströbröd. Det blir gott och lite knäckigt. Det var ett tips på tv att göra så men så klart kan man ha ströbröd.

Grädda ca 40-45 min jag har varmlufts ugn så det gick lite snabbare. Sedan gjorde jag två kakor då de inte blev så höga. Man kan annars dela på den och sätta jordgubbssylt och vispad grädde!

ENJOY!!


Inga kommentarer: