måndag 2 maj 2011

Smekmånaden är över!



Ja, nu går vi in i ny fas när det gäller barnuppfostran. Knoddan kommer få lika mycket gos och kärlek som förr men nu måste vi börja med lite mer fasta rutiner speciellt vid sägdags. Hittills har det var varm mjölk i flaska och sedan vaggas till ro av mor eller far. Om Knoddan inte somnat har jag ofta suttit eller legat i sängen bredvid och håller handen. Men efter natten igår när Knoddan vaknade vid 23.15 och Norman satt där, hon somnade igen men vakande 01.15 och var vaken till 03.00!!! Då jag la mig i sängen bredvid. Det gick ingen nöd på henne men hon ville hellre prata med mamma, knäppa på väggen eller stå upp. När jag försökte förhandla det var bättre ligga och sova blev det gnäll. Nu har jag lärt mig tyda gnäll, skrik och de andra ljud Knoddan avger. Jag kunde tyda det helt enkelt inte var kul ligga sova själv. Men det var såååå jobbigt jag kunde inte be Norman ta över då han skulle upp vid fyra för jobb. Till slut somnade jag och tydligen Knoddan med.
Så idag blev det kristelefonsnack med syster som kom med ideer och tips som var så självklara. Sedan fick hon tala mig igenom när Knoddan gick för sin sovstund. STORT tack för det syster, allt föll på plats och efter olika skrik somnade hon!! Jag känner jag kommer inte orka i längden om inte Knoddan kan somna in själv för jag märker nu att hon hittat ett sätt draaaaaaaaaaa ut på det för mammas eller pappas famn är ju bättre än fin säng med härliga linnelakan, tjusigt mulligt täcke samt fin spets på det antika örngottet!!

Så ikväll börjas det på allvar typiskt nog kommer Norman hem precis när det ska läggas, vid 18-19 tiden. Detta ger Knoddan nytt liv för då har man ju kört ner mamma och pappa är "ny" och då ska det visas upp och sprallas en massa. Så ikväll blir det möta pappa när han kommer hem säga godnatt ge puss och mamma tar Knoddan upp. Ger varm mjölk i famnen sedan stoppas man om och mamma säger god natt och går!!
Hoppas det går vet att det kommer först pratas, sedan gnällas och kommer följas av gråt. Som grädden på moset blir det nog skrik också som säger NU ÄR JAG FÖRBANNAD VADÅ SOVA ENSAM HALLÅ JAG ÄR JU FAKTISKT ALLTFÖR SÖT FÖR ATT SOVA NU.....SKA VI INTE GOSA LITE????

Det är för jävligt höra sitt barn gråta men jag vet hon är inte hungrig inte blött i blöjan inte sjuk så nu måste vi göra på detta vis rutiner är bra!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som det ska, hon testar sina gränser. Allt är som det ska! Men du får ta till dig Béas tips, som säkert är jättebra. Lycka till med nattandet!

/Trångsundsbon

sophie sa...

Tack vi dvs jag kämpar på! Ha det gott i Trånkan och grattis till nya jobbet email kommer!!