lördag 5 februari 2011

Förberedelser!

Nu när vi har en tidsplan för att få hem Knoddan börjar vissa förberedelser. Vi har fått veta redan i början av adoption att adopterade barn som upplever uppbrott fäster sig mycket vid dofter, ljud och andra intryck. För att Knoddan ska känna sig hemma med oss ska vi göra olika saker.

Vi ska bland annat spela in en cd med våra röster där vi säger hennes namn och säger här är mamma/pappa och så ska vi sjunga en barnvisa!! Då vi har olika accenter Norman Hull och jag har ju en brytning på svenska. Knoddan är ju van vid Doncaster dialekten! Att sjunga in en barnvisa känns både läskigt och kul får väl öva upp magstödet. Jag tänkte köra Blinka lilla Stjärna på engelska och svenska! Norman ska kör en som heter The wheels on bus....

Sedan ska vi ta ett foto av våra ansikten ner till axlarna så man ser lite kläder. Detta foto ska lamineras och ges till Knoddan sedan ska vi ha samma frisyr och kläder när vi ses första gången. Då säger fostermamman att här är mamma och pappa!! Vi ska också under hela överlämnadet ha samma parfym och aftershave. Allt detta ska få henne att känna en kontakt med oss!! När man tänker efter så är ju ALLA sinnen viktiga!! Vi fick en jättesöt giraff av moster med familj som spelar vaggvisa när man drar i svansen, den ska vi spraya med min parfym och ge henne så hon hör och har den varje kväll. Först hos fostermamman och sedan hos oss. Dett kom jag på och Janice tyckte det var en bra ide!! Så tack Syster!!!

Detta är min parfym just nu så jag får väl köpa en flaska till så jag inte blir "doftlös"!! Det är Victoria Beckham och luktar gott och ganska bra pris som tur är!!

2 kommentarer:

AUNTIE FIA sa...

Otroligt! Hade ingen aning om alla dessa steg och åtgärder... Så där går det ju inte alls till när barn adopteras från t ex Vietnam...och ännu mindre från Ryssland! När jag var kursledare i engelska hade jag två deltagare som förberedde sig för att ta emot barn. 2 1/2 år tog det för paret som skulle hämta hem lille Igor... De var på barnhemmet i Ryssland 2 ggr så han skulle "känna igen mamma och pappa". Kvinnan (ensamstående) som hämtade en liten tjej i Vietnamn hade bara fått ett dåligt foto och en halv A4 med uppgifter om flickebarnet. Det engelska systemet måste vara bland de "modernaste" - rätta mig om jag har fel! I Sverige finns inga småttingar att adoptera...mest pga lagen som ger de biologiska föräldrarna rätt att ha regelbunden kontakt. Vet inte om det stämmer så här 2011, men för några år sen var det så. Sägs det...

Jag delar er lycka och kommer att följa varje stavelse du skriver om Knoddan. Och om dig...och om N och om Hull och om C of S (om den fortfarande existerar)!

Kraaaaaaaaaam!♪ ♫ ♩ ♬

PS. Här stormar det friskt...det dånar ute så jag blir nästan lite rädd... DS.

sophie sa...

Intressant kära Fia! Jag tycker dessa förberedelser vi går igenom är bra för oss och kanske än mer för Knoddan. Ingen fara du är med hela vägen och lite till för är man Auntie så är man!!!! Vi har riktig storm här med vilket vi ofta har. StOOOR Kram!!