fredag 5 november 2010

Veckans Hullare!





Återigen får jag leta bakåt i tiden och finna en Hullare då jag icke lyckats hitta lämpligt objekt. Men nästa vecka har jag i alla fall inte en men tre på lut! Så denna vecka får det bli troligtvis den mest kända och vad jag anser mest betydande Hullbo. (Ja, om jag inte nämner mig själv hehehe!)

William Wilberforce, född 24 augusti 1759 i Hull, England, död 29 juli 1833 i London, var en brittisk parlamentsledamot, och aktivist för kristendom och mänskliga rättigheter. Wilberforce var en av de främsta krafterna bakom att slavhandeln och slaveriet avskaffades, i Storbritannien och globalt genom Wienkongressen. Han var därtill en samhällsreformatör.

I dag får jag väl också nämna att det blir fyrverkerier över hela England i kväll då man firar Bonfire night. Då det var 1605 som  Guy Fawkes försökte spränga The parlament. Här har det varit fyrverkeri hela veckan. För mig är det inget jag firar eller ens bryr mig om! Nej, min dag blir ganska vanlig har redan städat lite ska se lite SVT på nätet och ha en lugn dag. Vädret är grått men inte så kallt jag fick stänga av värmen då det var så varmt. Pga fortsatta problem med elementen kan man bara ha dem på med mycket värme annars börjar de brumma! Jag har kontaktat värden och sagt det måste fixas. Elementmannen som var här sa att de nog skulle behövas bytas då det verkar som något gått sönder. Så bara hoppas det blir så!!


Inga kommentarer: