onsdag 8 december 2010

Bränd kaka, pepparkakshus och liten tittar upp!!

Det blev full rulle i går solen sken som idag och kylan höll sig ute så jag satte igång med lite julbak! Gjorde min traditonella julkaka, Portobello fruit cake, världens enklaste och GODASTE fruktkaka!! Fick receptet av god vän i Skottland för flera år sedan och gör den varje jul. Den är ganska enkel då allt läggs i en kastrull och blandas ihop. Den går sedan in ugnen vilket min gjorde men tyvärr brändes den för jag glömde bort att det går fortare med varmluftsugn!



Men en annan anledning var att en ny liten Knodda tittat upp, fick information av Janice om men liten en som vi pratat om en ej sett på bild. Så klart glömmer man julkakor och världen när en liten en tittar in!! Än är inget säkert och processen är som vanligt lång och osäker så mer än såhär kan jag inte säga. Men denna lilla Knodda är speciell på något sätt sedan vi fick höra om henne har jag inte vetat, varken kunnat säga ja eller nej. Mamma sa klokt om jag var osäker säg JA! Vi fick en hel del information innan vi såg bild att ta ställning till och nu har vi sett bild och säger vi att, vi går vidare. Lite lustigt är det att denna Knodda är född på Normans födelsedag förra året!!

Jag hade dock gjort lite pepparkakor tidigare i veckan och de brände jag inte så vi har två askar redo för jul!


Men bäst av allt (när det gäller julbak) blev nog årets pepparkakshus! Jag hade tänkte göra ett "sommrigt" hus med snökänsla!?! Jag hade gjort en deg under dagen och när maken kom hem efter middagen satte vi i gång!
Men Norman tröttnade fort han var inte heller pigg på min ide om sommartema så jag gjorde klart den själv. Han skar dock ut mallarna och det är han ovanligt bra på kanske var han svensk i ett tidigare liv!?
God Jul 2010!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket fint pepparkakshus! Jag tycker du lyckats mixa sommartemat med vintern på ett bra sätt. Vad synd att din "Portobellokaka" brändes, men det går ju alltid att göra ett nytt försök!

/Trångsundsbon

sophie sa...

Tackar!! Ska fixa ny imorgon! Ha det i Trångsund!!