lördag 11 december 2010

Snön smälter och kaka bakas!


Nu smälter snön bort men det är is kvar, lite läskigt gå ut för inte ett sandkorn så långt ögat kan se. Maken och jag gick i alla fall ut i morse med livet som insats, jag var livrädd att halka! Vi åkte till vad vi kallar road det är gatan som ligger en bit på väg mot stan där det finns en hel del affärer. Då resan till IKEA blev inställd tänkte vi kolla på Lidl då de har lite annat än engelskt för jul. För några år sedan köpte vi en hel del gott där till jul. Men nu hade de inte mycket men det blev lite brödmix för rågbröd en tysk glögg bland annat. Får se till dricka en massa julmust och äta sill mm nästa gång man åker hem!!

Jag har just bakat en ny fruktkaka och hoppas den inte bränns, fast den gamla som blev bränd har dock maken ätit upp!! För säkerhets skull skrev jag upp tiden när den ska ut och jag har gett lappen till Norman att hålla koll på......

Receptet jag använder är ett lätt och bra recept som jag använt i många år det kommer från Agnes i Skottland. Så jag tänkte att jag skulle ge er alla en liten julklapp nämligen receptet på .........




PS Kolla kakan efter ca en timme brukar räcka när jag bakar i min ugn!! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

2 timmar i ugnen?! Nu när eltaxan är skyhög?! Nåväl, nåt ska man väl unna sig inför julen! Går det att frysa in Portobellon - i mindre bitar?

sophie sa...

Oftas tar det inte så lång tid, kolla efter en timme. Den är ju inne på låg värme. Går nog att frysa men en sådan här kaka håller sig insvept i folie länge. Den ska "mogna" jag fryser aldrig in utan håller sig pga frukten länge. Jag var i skottland i februari en gång och åt kakan varje kväll hehehe!!