torsdag 23 december 2010

Julen står för dörren så baka vörten medan Annie sjunger in julen...




Jag har just satt en bröddeg för julvörten men den verkar inte vilja jäsa. Så får se om det blir vört eller ej till det Lillska julbordet! Jag har dock mer jäst men även en brödmix som jag kan göra i bakmaskinen. Jag bakar ganska ofta bröd i vår bakmaskin det är väldigt lätt slå ihop bröd, det jobbigaste är att ta fram själva maskinen!! Så klart bakas det traditonellt också men då färsk jäst är svårt att få tag är det lättare med maskinen ibland. I övrigt så bjuder dagen inte på så mycket mer. Maken jobbar 18-06 i natt så ikväll ska jag ringa goda kompisen hemma i svea. Ute är det lite snö men ganska milt någon plusgrad så det är lite slaskigt.

Jag har skaffat Annie Lennoxs julskiva och den är riktigt bra jag gillar mer traditonell julmusik. Här spelas mest poppiga jullåtar som bara känns jobbiga. Jag har en bunt svenska julskivor men de har jag inte tagit fram än.
Här är ett smakprov på Annies skiva... Nu ska jag kolla vörten och hoppas att den blir en fin limpa!!


1 kommentar:

Eva sa...

Ett litet tips. Gå till bageriavdelningen på typ Tesco och be att få färsk jäst. Min kysin gjorde det och fick det faktiskt helt gratis! Kräver dock en köksvåg eftersom det inte kommer inslaget i små praktiska färdigvägda paket. :-)