torsdag 16 december 2010

Fina fisken....nej men gratis!!




I dag har det varit en riktigt ruggig dag på flera sätt! Vädret har varit regnigt och grått inte alls inbjudande att gå ut i. Men jag var bjuden genom kyrkan på jullunch, varje år efter vi stängt loppisen innan jul bjuds det på lunch. Vilket i och för sig är trevligt men de väljer alltid någon billigt pub liknade ställe som serverar ganska dålig mat. I år som tidigare blev det Whistling Goose en trist resturang som ligger i ett industriområde vars mat ALLTID varit skrattretande dålig. Varför vi går dit igen vet jag inte men kan nog vara för att hon som bestämmer är hon med pengapungen. Jag tycker det är trist vi inte passar på gå någonstans där det är trevligt OCH gott men jag har ju ingen talan!

I alla fall så hade jag beställt räkcocktail, lax och citron tarte. Räkcocktailen var fyra (4) räkor på salladsblad med en skiva citron och en liten pappersmug (?) med sås. Laxen var torr som fnöske såg ut som en sula till en mörkrosa gummistövel. Serverades med brysselkål och morötter samt ungsbakad rostad potatis och en smaklös sås. Efterrätten var konstig var som citron mousse i ett pajskal som var stenhårt hade också en metallsmak som var lite lustigt minst sagt. Det är trist jag måste klaga så här men jag tycker det är konstigt att vi ska göra detta varje år. Jag skulle hellre vilja de gav pengarna till någon välgörenhet!!

Men jag är i alla fall mätt och har på detta sätt sparat lite pengar gratis mat är ju alltid gratis! Sedan är det inte så kul sitta där, i mitt fall mittemot prellen. Ingen pratar med mig ingen frågar något. Jag är nog naiv när jag tror att min blotta svenska närvaro ska väcka frågor och uppmärksamhet!! Men man drar sig inte för att racka ner på de som ej är där klaga på andra områden än där de själva bor, att där bor bara "oönskade" personer. Jo, jag nämde väl de är en kyrka!! Sedan pratades det om att de skulle ta betalt om någon ställde sig på deras mark, kyrkan ligger vid ett köpcenter.

Då stängde jag öronen och bad till min Gud, Robert Lind i Kramfors...snälla ta mig härifrån! Man säger ju Gud hör bön och ja, det gjorde Robert!

En av damerna skulle gå så jag passade på att gå jag med och åkte in till stan för att ta bussen hem. På bussen pratade både Shirley och jag om hur dålig mat det var. Shirley är faktiskt en av de trevligaste en piggelin tjej på 80 bast!! Hon sa hon vill inte gå nästa år! Ja, ok då är vi två!!

Jag sa varför går vi inte på en av pubarna i stan som serverar mat och numera är många pubar mer som resturanger, men hon sa att de vill de inte, även om hon tyckte det vore bättre, så vill de andra inte gå dit. Det är på grund av att det serveras öl och sprit där men det gör det ju på alla resturanger. Men det här var sista gången jag åt fnöske till lax i tråkigt sällskap, gratis eller ej!!!

3 kommentarer:

FIA sa...

Skrev en kommentar som inte fastnade...försöker på nytt!

Observerade att vinglasen står upp och ner..."vi nyttjar inte starkt"! Akta dig! Man vet aldrig vad umgänge med äldre kamrater kan leda till...och de här verkar vara födda omkring artonhundrafrösihjäl... ;)

Anonym sa...

Hehe vilket gäng...det är ju som hämtat ur Emmerdale...fast där hänger dom ju mest på puben. Annars lät det ju som typisk brittisk mat torr och sönderkokt...Muohahaha

sophie sa...

Ja alldeles rätt Fia de har en medelålder på 4585 år!! Glasen är en ond symbol för allt som är kul!! Jag hoppas Knoddan kommer snart då har jag ett giltigt skäl att ej gå dit!! Ni anar inte hur svårt det är att komma ur deras grep....